Blog

Kompas21 / Communiceren  / Anna (16) over haar ervaring bij het starten van haar nieuwe opleiding
communiceren

Anna (16) over haar ervaring bij het starten van haar nieuwe opleiding

Communiceren is natuurlijk een vaardigheid die overal door verweven zit. ROC Nijmegen is binnen Pedagogisch Werk gestart met een nieuw onderwijsconcept, waarbinnen zij werken volgens de zienswijze van gepersonaliseerd leren. Belangrijk is dat de school hierover goed naar de studenten communiceert. Maar hoe ervaart een student dit concept bij binnenkomst? Anna Azhdari schrijft hierover in haar blog.

Mijn naam is Anna Azhdari. Ik ben 16 jaar oud en ik woon in Nijmegen. Ik volg de opleiding pedagogisch werk op niveau 4. Ik zit nu in mijn eerste jaar. Hiervoor heb ik juridisch-dienstverlening gedaan. Ik vond deze opleiding niet bij mij passen, omdat je niet sociaal bezig bent en ik juist heel sociaal ben.

Op mijn vorige opleiding voelde ik me niet thuis. Er hing geen fijne sfeer in de klas. Ik wilde graag bezig zijn met mensen, maar op die opleiding was je meer bezig met boeken dan met mensen. Daarom wilde ik van opleiding veranderen. Ik was aan het twijfelen over de opleiding luchtvaartdienstverlening en pedagogisch werk. Ik heb uiteindelijk voor pedagogisch werk gekozen, omdat ik het leuk vind om met kinderen om te gaan en kinderen iets nieuws te leren.

Toen ik mezelf had ingeschreven voor Pedagogisch Werk kreeg ik binnen een week te horen via de mail dat ik op gesprek mocht. Toen ik binnen kwam op het ROC kon ik de locatie waar ik het gesprek had niet vinden. Ik was toen naar de receptie gegaan en vroeg of ze mij de weg konden wijzen. De mevrouw reageerde aardig en was helemaal met mij meegelopen naar het kantoor waar ik het intakegesprek had. Toen ik op de deur klopte gaf de man mij een hand en stelde zichzelf voor. Hij vroeg aan mij waarom ik voor deze opleiding had gekozen en toen legde ik hem uit waarom ik voor deze opleiding had gekozen.

Ik kreeg een rondleiding op de afdeling. De leraren die ik onderweg tegenkwam waren aardig en gaven mij een hand en stelden zich voor. Wanneer ik leerlingen tegenkwam,  vroegen ze of ik nieuw was. Ze waren erg enthousiast dat ik ook naar deze opleiding kwam. Aan het einde van de intake kreeg ik te horen dat ik was aangenomen. En ik kreeg te horen dat ik de volgende dag gelijk mocht beginnen.

Het onderwijs was heel anders dan wat ik gewend was. Je hebt geen vast rooster meer. In de ochtend begin je met een bordsessie. Bij de bordsessie vertel je hoe je je voelt. Daarna gaan we het nieuws van de dag bespreken. Ook heb je geen lessen meer. Je hebt een logboekje waar doelen in zitten die je moet uitvoeren. Om jouw doelen af te laten tekenen moet je een leercoach vragen of die tijd heeft zodat je je doel kan presenteren. Als de leercoach het goed vindt dan tekent hij of zij het doel af. We hebben alleen de vakken Nederlands, Engels en rekenen die je zelf moet inplannen. Het was in het begin wel wennen maar ik ben er nu wel gewend aangeraakt.

Maar als ik nu op alles terugkijk, is het allemaal de moeite waard geweest. Ik ben blij waar ik nu ben. Ik heb absoluut nergens spijt van. Het is een leuke opleiding en er hangt altijd een fijne sfeer op school.

ROC Nijmegen